Silah kaplamaları, görünümler, eldivenler, şapkalar, ganimet kutuları ve daha niceleri…
Video oyunlarının en kritik unsurlarından biri de oyun boyunca topladığınız sanal eşyalardır. Oyun geliştiriciler tarafından sunulan ve bir oyuncunun hayal edebileceği her türden aksesuarın yer alabildiği bu ikincil pazar öğeleriyle oynama eylemine farklı bir boyut kazandırır ya da oyunun gidişatını tümden değiştirebilirsiniz.
En güzeli de herhangi bir video oyununa ait inanılmaz derecede güçlü/ çekici öğelere sahip olup bunları kendiniz için kullanmak istemediğiniz durumlarda hazinenizin en değerli parçalarını satarak para kazanabilmenizdir. Kazanacağınız miktar sattığınız eşyanın niteliğine bağlı olarak değişse de bir anda kayda değer gelirler elde etmeniz mümkündür.
İtemler (oyun içi öğeler) tam da bu yüzden ikincil pazarın en çok rağbet gören ürünleri arasındadır. Ve nişancı türü video oyunları Team Fortress 2 veya League of Legends ‘ın da dahil olduğu çok sayıda başarılı mobil oyun sayesinde, itemler bir başka deyişle sanal eşya ticareti her zamankinden daha popüler hale gelmiştir.
Yazımızda oyunlarda sanal eşya satarak para kazanma fikrinin neden bu denli önem arz ettiğine ve oyunculara ya da geliştiricilere ne gibi avantajlar sağlayacağına değinecek, en pahalı oyun öğeleri ile popüler oyun mağazalarından bahsedeceğiz. Anlayacağınız, burada hem oyun geliştiricilere hem de oyunculara göre bir şeyler bulabileceksiniz.
Video Oyun Mağazaları/Eşya Dükkanları
Mağazalar/eşya dükkanları, oyun dünyası için bir hayli önem arz eder ve bahşedilen bu önem yalnızca fantastik ve masalsı düzeyde değildir. Burası sanal eşya ticaretinin kalbidir- zira bu mağazalar, sanal eşyalara ulaşabileceğiniz birer pazaryeri işlevi görmektedir.
Dünyanın en popüler online oyunu Counter-Strike yani kısaca CSGO, New Empire’ın fantezi dünyasında kendi fantastik maceralarının kahramanı olma şansı sunan strateji oyunu Final Fantasy XV(FFXV) ve Cennet ile Cehennem ‘in savaşını konu alan Diablo 3 oyunlarından her biri yarattıkları sanal dünyada kullanılabilecek görünümler, zırhlar, silahlar ve daha fazlasına yönelik sayısız seçeneği mağazaları aracılığıyla oyun severlerin beğenisine sunmaktadır.
Bahsi geçen oyunlardan bazıları kolaylıkla ilerlenemeyecek denli karmaşık yapıda olsa da (Diablo 3 gibi) pek çoğu oyuncuların güçlenmek adına oyun içi item almalarını teşvik eden bir mağaza sistemine sahiptir. Burada temel amaç, oyuncunun oyunu kişiselleştirmesini sağlamak yani deneyimlerini tamamen kendilerine ait kılmaktır. Ve evet, hayallerindeki miqo’te ile evlenmek için bir Final Fantasy gelinliği satın almak da bu sürecin bir parçası sayılabilir. *Miqo’te Final Fantasy oyununda yer alan yarı insan ve yarı kedi savaşçı bir ırktır.
Son olarak gerçek para ile alışveriş yapılabilen mağazalara/eşya dükkanlarına sahip en popüler oyunlara da değinelim.
Bildiğiniz üzere, iki tür mağaza mevcuttur: Oyun içi ve oyun dışı mağazalar. Bu mağazaların ilkinde satılacak ürünleri oyunun kendisi pazarlamaktadır. İkincisinde ise oyuncular birbirlerinden eşya alıp satabilmektedirler.
Tek yönlü işlemler söz konusu olduğunda, LoL(League of Legends) oyunu, oyuncuların görünümler, tılsımlar ve ifadeleri satın alabilecekleri bir eşya dükkanına sahip popüler oyunlardandır. Ancak bu öğeleri diğer oyunculara satamayacağınızı unutmamalısınız, bu yalnızca oyun geliştirici şirket ve sizin aranızda gerçekleşecek tek yönlü bir işlemdir. *League of Legends, beş güçlü şampiyondan oluşan iki takımın birbirlerinin üslerini yok etmeye çalıştığı, takım çalışmasına yönelik bir strateji oyunudur.
Çok işlemli pazar yerleri söz konusu olduğunda ise CSGO, DOTA 2 ve WoW(World of Warcraft) oyunları rakipsizdir. Sanal evrenleriyle ünlü Entropia, Eve Online ve Runescape ise tarihin en pahalı oyun içi satın alımlarına imza atan diğer isimlerdir.
Sanal Eşya Ticareti Neden Önemli?
Sanal eşya ticareti oyunlar var olduğundan beri gündemde olsa da uzun süreler boyunca güvenilir bir iş alanı olarak algılanamamış ve önemi yeterince iyi anlaşılamamıştır. Öyle ki yakın zamana dek bu türden bir ticaretten şiddetle kaçınılmış, hatta gereksiz olduğu dahi düşünülmüştür. Günümüzde ise oyun sektörünün ikincil pazarı olarak sektöre yeni bir soluk, girişimcilerine ise kayda değer gelirler getiren sağlam bir iş fikrine dönüşmüştür.
Nasıl mı?
Örneğin, eskiden, World of Warcraft oyuncuları eBay vb. platformlardaki gölge satıcılardan altın ve XP(tecrübe puanı) satın alırdı. Bunlar, oyunu oynayıp ilerlemeyi bekleyecek vakte sahip olmayanlar için bir hayli elverişli ürünlerdi. Ancak, en güvenilir olanı bulmak için pek çok satıcıyı incelemeniz, yani doğru bir alışveriş için epey uğraşmanız gerekiyordu.
Neyse ki, sanal eşya ticaretine yönelik artan ihtiyaç çok geçmeden fark edildi ve ekonomi ile teknolojinin de gelişmesiyle oyun sektörüne bağlı yeni bir iş alanı açılmış oldu. Günümüz oyuncuları artık çeşitli ikincil pazarlarda sanal ürün ticareti yapabiliyorlar. Dahası bu hem alıcılar, hem satıcılar hem de geliştiriciler için eşit derecede kazançlı bir faaliyete dönüştü.
İhtiyacınız olmayan bir eşyanız mı var? Hemen satışa çıkarabiliyorsunuz. Alıcılarsa ihtiyaç duydukları bir ürünü en ufak bir çaba dahi harcamaksızın satın alabiliyorlar. Üstelik alışverişlerinin güvenilirliğinden en ufak bir şüphe dahi duymadan! Geliştiriciler de bu fikri seviyor, çünkü sanal eşya ticaretiyle bir taraftan oyuncuları aktif hale getirirken diğer taraftan da oyunlarına ekstra bir boyut kazandırıyorlar. Daha ne olsun!
Geliştiriciler için Sanal Eşya Ticareti
Oyun geliştirmenin maliyeti son on yılda adeta tavan yaptı. 2000’li yıllarda bir geliştirici, amiral gemisi bir oyun oluşturmak için yaklaşık 20 milyon dolar harcayabilirdi. Bugünlerde ise aynı kalitede bir oyunun maliyeti- oyunların kapsamının artması ve oyuncu beklentileri nedeniyle-200 milyon dolara kadar çıkabiliyor. Gelir elde etmekse eskisi kadar basit değil. Dolayısıyla, piyasaya sunduğunuz oyunla yer edindiğiniz birincil pazar ihtiyaç duyduğu desteği ancak şu şekilde alabilir: İkincil bir pazarı-oyun sektörü için bu sanal ticaret pazarıdır- besleyerek.
Oyuncular, sanal öğeleri/eşyaları ikincil pazarlarda alınıp satılabilir hale getirmekle bir nevi yatırım yapmış olurlar. Ve bu ikincil ticaret, oyun geliştiricinin birincil pazarından ürün satın alma olasılıklarını daha da artırır, dolayısıyla geliştiriciler oyun gelirlerine ek yeni bir gelir kapısını aralamış olurlar. Özellikle de görünümler oyuncular arasında yoğun talep görmekte olup-görsellik odaklı ürünler oldukları için- oyuncuların elde tutulması ve oyuna etkin katılımı konusunda işlevseldir.
Geliştiriciler ayrıca belirli bir harcama yapanlara veya belirli kilometre taşlarına ulaşanlara özel ödüller sunarak da oyuncuları sanal öğe alışverişine ikna edebilirler. Bir geliştirici olarak oyuncuya yönelik yatırımları bu denli artırmanız sadık oyuncular elde etmenize yardımcı olabilecek bir diğer faktördür. Oyun içi öğelerin satışına odaklanmak tam da bu türden bir yatırım modeli için idealdir, sanal ticaret ise bir oyunu söz konusu öğelerin tekrar tekrar satıldığı güçlü bir platforma dönüştürebilir. Her iki durum da oyunculara süreç içerisinde para kazanma imkanı sunar, böylece her biri oyunun sadık birer takipçisi de olurlar.
Anlayacağınız, oyun içi item satışları para kazanma veya oyuncuları etkin kılmada elverişlidir.
Geliştiriciler, bu öğeleri oyuncuların yalnızca belirli kısımlarla değil oyunun tüm bölümleriyle etkileşime geçmesini sağlamak için de kullanabilirler. Nihayetinde, güçlü bir oyun tasarımında öğelerin nadir kullanımı esastır. Bu yüzden, etkinliklere katılım, hediye için oynama veya çok oyunculu oyunlarda etkileşim kurma gibi belirli davranışları teşvik etmek adına oyunun geneline yayılırlar. Neden söz konusu nadirliği bir üst seviyeye taşıyıp sağlam bir gelir kapısına dönüştürmeyesiniz ki?
Kullanıcılar için Sanal Eşya Ticareti
Oyun içi bu öğeler, geliştiricilerin yanı sıra oyuncular için de avantajlıdır. Bir nevi ödül işlevi göreceklerinden kullanıcılara oyunu bir maç kazanmanın veya seviye atlamanın da ötesinde bir amaçla oynamanın zevkini tattırırlar. Nihayetinde ise onları hünerlerini ve oyun içindeki statülerini sergilemeye teşvik ederler– ki elde edecekleri bu yeni statü, becerilerinin nişanesi olacaktır.
Oyun tasarımlarında kişisel deneyim ön plandadır ve her bir oyuncu oyunu farklı şekillerde deneyimleyebilmelidir. Oyun içi öğeler oyuncuya tam da bu seçeneği sunar. Oyunlara ayrı bir derinlik katar hatta stratejik katmanlar eklerler. Ve bir oyun ne kadar çok öğeye sahipse o denli ödüllendirici olabilir. Path of Exile gibi aksiyonun ve ganimetlerin havada uçuştuğu oyunlarda “öğe” unsuru çok daha kritik bir rol oynadığından oyuncular sürekli olarak sanal eşyaya boğulmaktadır ve bu son derece ödüllendirici bir yaklaşımdır.
En güzeli de sanal eşya ticareti yapılan ikincil pazar yerlerinin oyunculara da kayda değer gelir fırsatları sunabilmesidir.
Sanal Eşyalar Pahalı Mı?
Sanal eşyaların makul fiyatlar üzerinden her kesime adil şekilde ulaşması amaçlansa da lüksün ve pahalılığın simgesi birkaç oyun mevcuttur. CSGO, WoW ve Entropia bu konuda sayısız rekora imza atmıştır.
İnternet ortamında popüler olan Entropia, ekonomisi gerçek paraya dayalı bir oyundur. Oyunda kazanılan sanal paralar daha sonra belirli bir kurdan dolara çevrilir ve kullanıcılara ödeme yapılır. Böylece, oyunda sanal olarak satılan bir nesne, gerçek hayatta da kullanıcılarına para kazandırır. Örneğin, Entropia oyuncularından İngiliz Jim Jacobs, oyunda yarattığı sanal gece kulübünü tam 635 bin dolara satarak tarihe geçmiştir. Yanlış duymadınız! Benzer şekilde, sanal bir uzay istasyonu ve turizm merkezi olan ünlü Crystal Palace da 300.000 dolara satışa çıkmıştır- sanal bir Disney World olarak tanımlayabileceğimiz Crystal Palace’a giriş yapmanın bedeli ise bir dolardır.
Counter Strike oyunu ise eşya dükkanında yalnızca görünümler sunsa dahi kendi çapında büyüleyici bir para hareketliliğine imza atmış durumdadır. Örneğin, Counter-Strike serisinde yer alan bir AWP (Arctic Warfare Police)- önceki oyunlardaki adıyla Magnum Keskin Nişancı Tüfeği- için” AWP Dragon Lore Sniper” görünümü tam 61.000 dolara satılmıştır.
Gelelim dünyanın en pahalı sanal eşyasına…
Bazı insanlar Entropia oyunundan ve yarattığı sanal evrenden bir haber olsa da, bu çok oyunculu bilim kurgu oyunu en absürt oyun içi satın alımlarına ev sahipliği yapmıştır. En pahalı sanal eşya satışı rekorunu kıran yine Entropia ’dır-üstelik ortada bir yarış dahi yokken. SEE Virtual Worlds adlı bir şirket, oyunda yer alan Calypso gezegenini oyun geliştiricisi Mind Ark şirketinden satın almıştır- üstelik dudak uçuklatacak bir fiyata: Tam 6 milyon dolar!
Yetmezmiş gibi, en pahalı sanal eşya kategorisinin ilk 10 ürünü de Entropia’dandır ve bu durum Entropia ’nın fütürist dünyasının kalıpların oldukça dışında fiyatlara sahip olduğunu kanıtlamaktadır. CSGO, DOTA 2, Runescape ve Diablo 3 de tahmin edilebileceği üzere kendi kategorilerinde liderliğe oynamaktadırlar.
Sanal Eşyalar Nasıl Satılır?
Video oyunlarına ait sanal eşya veya oyun içi öğelerin satışı ya da alımı konusunda yeniyseniz bu bölümü dikkatle okuyun. Burada en popüler oyunlardan üçünü listeleyecek ve oyunlara ait bu mağazaları nasıl kullanacağınızdan-gerçek parayla nasıl satış yapacağınızdan- bahsedeceğiz.
Steam İtemleri Nasıl Satılır?
Steam, Valve Corporation tarafından 2003 yılında geliştirilen bir dijital oyun dağıtım platformudur. Kişisel Steam hesabınız üzerinden başarılarınız için kazandığınız sanal kartlara olduğu kadar belirli oyunlara özel bazı skinlere (dış görünümlere) ve oyun içi öğelere de erişebilirsiniz. Steam Trading Card ya da Steam kartları olarak anılan bu kartlar değiş tokuş edilebilen ve satılabilen koleksiyon eşyalarıdır. Sanal kartlar sadece bir kaç sente satılsa da Steam parası kazanmak için bunları yine de satışa sunabilirsiniz-çünkü 1.000 doları aşan kart sahipleri kartlarını piyasaya sürmeleri halinde gerçek para kazanabilirler. CSGO görünümleri veya DOTA mount’ları satıyorsanız, daha da fazlasını elde edebilirsiniz.
İtemlerinizden herhangi birini satışa sunmak için Steam envanterinize gidin ve sahip olduklarınıza şöyle bir bakın. Her bir ürünün tahmini bir talep fiyatı olmalıdır. Daha sonra, satma seçeneğini aktif hale getirmek için seçilen bir sanal karta veya öğe üzerindeki düğmeye tıklayabilirsiniz-ve sürece tahmini talep fiyatından daha düşük veya daha yüksek bir fiyat koyma seçeneğini de dahil edebilirsiniz. Kimileri için bu, en sevdikleri oyunlarda başarıyı yakalamanın ve bir sonraki oyunlarında daha çok kazanmanın kolay bir yolu olabilir.
CSGO(Counter Strike) İtemleri Nasıl Satılır?
CSGO itemleri satmak isteyenler için sayısız seçenek mevcuttur. Sanal eşya ya da itemlerinizi Steam aracılığıyla satabilirsiniz, ancak bu aslında en popüler seçenek dahi değildir. Çoğu kişi Skins. Cash veya DM Market gibi e- ticaret sitelerini kullanmayı tercih eder. Oturum açtıktan hemen sonra, ürünlerinizi satışa çıkarabilir veya birinin onları satın almasını bekleyebilirsiniz-ya da ekstra itemleriniz için nakit para çekebilir veya ödeme alabilirsiniz.
DOTA 2 İtemleri Nasıl Satılır?
Burada da yapabileceğiniz en iyi şey, seçtiğiniz web site( Loot Market, Skin Cashier, vb.)aracılığıyla Steam hesabınıza giriş yapmaktır. Oradan Steam envanteriniz aracılığıyla DOTA 2 itemlerinize erişir ve onları satışa çıkarabilirsiniz. Sonrasında tek işiniz paranın gelmesini beklemek olacaktır (düşündüğünüzden daha yüksek rakamlara ulaşabilirsiniz).
Sanal Eşya Pazarı Nasıl Oluşturulur?
Sanal eşya ticaretinden verim almak için oyununuzun amaçlanan iş modeline uygun şekilde tasarlanması gerekir. Tabi bir diğer başarı kriteri de adalettir. Şayet bir öğe, çoğu oyuncunun karşılayamayacağı kadar pahalı hale gelirse, oyununuzun ekonomik yapısı bozulabilir.
Adil ve kazançlı bir oyun ortamı sağlamak istiyorsanız, oyun içi ekonominizin belirli kısımlarını sürekli olarak değiştirmeniz gerekir. Oyun içi öğeler ve ikincil pazarlar kazançlı bir girişim olabilir, ancak bu kolay yoldan para kazanılacağı anlamına gelmez – elde edeceğiniz her bir kuruş için ter dökmelisiniz.
Doğrudan ürün satışları faydalı olsa da, geliştiriciler ve yayıncılar her durumda bu ticaretten kayda değer bir kar elde edemeyebilirler. Oyuna sürekli olarak yeni öğeler eklemek tam da bu yüzden önemlidir. Oyun sektöründe birincil pazarlar, oyuncu etkileşimi yoluyla ikincil pazarı canlandırır. Bu süreçte oyuncular ise ya yeni öğeler elde etmek için uğraşarak ya da herhangi bir öğeyi satın almak için yeterli oyun içi parayı biriktirmeye çalışarak oyunda daha fazla zaman harcayacak, nihayetinde bu etkileşimi artıracaktır.
Araştırma firması SuperData’ya göre, dijital harcama listelerinin başa çeken oyunlarının tamamı oyunlarına sürekli olarak yeni öğeler ekleyen veya Valve, Riot ve Epic gibi ünlü oyun yayıncılarının imzasını taşımaktadır.
Oyun içi öğeler, herhangi bir oyun piyasaya sürülmeden evvel ön siparişlerin alınmasına da yardımcı olabilir. Şirketlerin erken satın almayı teşvik etmek adına görünümler vb. öğeleri satışa sunması yaygın bir durumdur. Söz konusu oyunun hayran kitlesine ve oyuncuların beklentilerine bağlı olarak değişse de ön siparişe özel bu ayrıcalıklar, ikincil bir pazarı önceden harekete geçirebilecek heyecan verici bir gelişmeye dönüşebilirler. Yayıncıların çoğu, ön sipariş fırsatını kaçırmış olabilecekler için adaleti sağlamak amacıyla ayrıcalıklı içeriklerin temelde kozmetik ürünlerden oluşmasını veya her ne olursa olsun dengeli bir seçim olmasını sağlama konusuna da ayrı bir ehemmiyet gösterir.
Sanal Ticaret Ekonomisi Nasıl Yönetilir?
Geliştiricilerin sanal ticaret ekonomilerini yönetmelerine yardımcı olabilecek çok sayıda şirket mevcuttur. Bu şirketler bir yandan 7/24 destek ve yardım sağlarken bir taraftan da dolandırıcılıktan ve dolandırıcılardan da korunmanıza yardımcı olabilirler. Bazıları sayesinde oyununuz için ön sipariş alabilir veya oyuncuları teşvik etmek adına dış görünümler ve diğer sanal ürünleri pazarlayabilirsiniz.
Örneğin geliştiriciler, sanal ürün satışı ve oyuncu envanterini izlemek için Xsolla’dan yararlanabilirler. Xsolla, oyun sektörünün ödeme aracısı bir şirkettir ve kullanıcıların Unity, Engine 4, Android ve tarayıcı oyunlarına has hazır stok kodları, görünümler veya indirilebilir içerikler vb. öğeleri satmalarını sağlar.
Son Söz
Oyun içi sanal eşya/item ticareti oyuncuları satın alıma teşvik etme ve oyuna bağlama açısından oyunu geliştiren son derece faydalı bir girişim olabilir. Oyuncular, özellikle zamanlarının ve paralarının çoğunu oyununuza harcar ve bu süreçte oyunlarını yakın çevrelerine de tanıtabilirlerse bu girişimin değeri kat be kat artacaktır.
Ancak bu noktada sattığınız öğelerin oyununuzun dengesini bozacak nitelikte olmaması da son derece önemlidir. Oyuncular bir tür avantaj elde etmek için herhangi bir öğeyi rahatça satın alamadıklarında bu durum muhtemelen diğer kullanıcıları da rahatsız edecek ve oyunu bırakmalarına sebep olacaktır. En iyi seçim ise oyuncuların kendilerini ifade etmelerine veya hünerlerini ya da statülerini sergilemelerine olanak tanıyan öğelerdir.
Görünüm satışları bunu sağlamanın en kolay yoludur. Planınız her ne olursa olsun, oyun içi ekonominizin geliştirme aşamasında ileriye dönük adımlar atmaya ve lansmanınızdan uzun süreler sonra dahi ürün yelpazenizi geliştirme veya bir şeyleri değiştirme/ekleme konularında kafa yormaya hazırlıklı olmanız gerekir.