Markalar Tarafından Kullanılan Artırılmış Gerçeklik Örnekleri

Küresel artırılmış gerçeklik piyasasının, 2023 yılına kadar 70.01 milyar dolar hacme ulaşacağı öngörülüyor.

Artırılmış gerçeklik teknolojisine son yıllarda artan yatırım, nihayetinde büyük markalardan da yeni talepler getirmeye başladı. Facebook firması, 2019 yılının Mayıs ayında düzenlenen F8 konferansında Spark AR platformunu yenileyeceklerini duyururken, Apple ile SAP firmaları da iş dünyasına yönelik yeni artırılmış gerçeklik çalışmaları yapmak üzere birlikteliklerini devam ettirme kararı aldı.

Pazarlama bakış açısından artırılmış gerçeklik, markalara eşsiz ve kapsamlı dijital deneyimler sunarken, müşterileri ile de unutulmaz bir yolla iletişim kurabilmelerine imkan veriyor. Aşağıdaki listede artırılmış gerçeklik temelli deneyimler yaratan firmaların ve bu yolla elde ettiklerinin kısa bir listesi bulunuyor.

 

1. ASOS: Sanal Podyum

Daha önce de görsel arama özelliğini akıllı telefon uygulamasına entegre edene Asos firması, mobil yeniliklere yabancı olmayan bir şirket. Asos 2019 yılında, sanal gerçeklik trenine atlayarak “Sanal Podyum” adını verdikleri deneysel bir özelliği kullanıma sundu. Bu sayede 100 adet Asos tasarımı ürün, kullanıcılara sunuldu.

Özellik, telefon kamerasını uygun düz bir yere tutup, ürün sayfasındaki sanal gerçeklik butonuna tıklayarak çalıştırılıyor ve kullanıcıya farklı ve daha yakından ürünü görme fırsatı sunuyor.

Bu özellik her ne kadar kendi üzerinizde ürünün nasıl göründüğünü tam olarak görme imkanı olmasa da fotoğraf ya da videolara nazaran çok daha açıklayıcı bir şekilde ürünü görmenize imkan veriyor. Ürünü ve modeli kullanıcının evine getiren bu teknoloji sayesinde, çevrimiçi alışveriş hiç olmadığı kadar ilgi çekici ve sürükleyici hale geliyor.

 

2. Manchester City: Stadyumda Sanal Gerçeklik Turu

Manchester City Futbol Kulübü, daha önce de artırılmış gerçeklik teknolojisinden yararlanarak interaktif maç günü programları hazırlamıştı. 2019 yılında ise, kulüp taraftarları için stadyumlarında sanal gerçeklik turları düzenleyerek 125. yıl dönümlerini kutladı.

Katılımcılar, sanal gerçeklik sayesinde Manchester City menajeri ile yan yana oturup onunla etkileşim kurabildi. Bunun yanı sıra turda, 3 boyutlu hologram içerikler ve 360 derece sinema ekranı gibi özellikler de taraftarların daha çekici bir deneyim yaşamaları için kullanıldı.

İnsanların spor dalları ile ilişkisi teknoloji aracılığı ile şekillenirken, bu örnek taraftar deneyimi açısından önemli bir örnek olarak göze çarpıyor.

 

3. Gucci: Artırılmış Gerçeklikte Ayakkabı Dene

Firmaların artırılmış gerçeklik teknolojisinden yardım almaya başlamalarının en önemli nedeni, müşterilerine daha iyi ve daha fazla bilgi sahibi seçimler yapabilmeleri için yardımcı olmak. Bu kapsamda adım atan en son lüks tüketim firması Gucci, uygulamasına eklediği artırılmış gerçeklik özelliği ile, müşterilerinin ayakkabılarını denemelerine imkan verdi.

Müşteriler, telefon kameralarını aşağı çevirerek firmanın 19 farklı ayakkabısını kendi ayaklarında görebiliyor ve sağa ya da sola kaydırarak diğer seçeneklere göz atabiliyor. Uygulama aracılığı ile fotoğraf da çekilebiliyor ve bu fotoğraflar ister sosyal medyada ister mesaj uygulamalarında paylaşılabiliyor.

Bu faydalı uygulama sayesinde müşteriler, ürünün gerçek hayatta nasıl duracağını görebiliyor. Bu sayede, teoride de olsa iade sayılarının azalması ve müşteri memnuniyetinin artması bekleniyor.

 

4. Toyota: Demo Otomobil

2019 yılında Toyota “Hybrid AR” uygulamasını hayata geçirdi ve müşterilerinin yeni C-HR modelini daha yakından tanımalarına imkan verdi. Brandwidth ile ortak geliştirilen uygulama, gerçek bir araç üzerine C-HR görüntülerini aktararak, yeni modeli tanıtıyor.

Müşteriler uygulamayı interaktif bir şekilde kullanarak hibrit motor, batarya ve yakıt deposu gibi birçok özellik hakkında daha fazla bilgi edinebiliyor. Müşteriler ayrıca daha derine inerek aracın motorunun nasıl çalıştığı gibi bilgileri de edinebiliyor.

Otomotiv markaları için teknoloji, satın alma sürecinin kilit parçası durumunda. Müşterilere yeni ve ilgi çekici yollar aracılığı ile ürünlerini tanıtmak, bu firmalar için satış yapma yolunda önemli bir adım.

 

5. Ikea: Ikea Place

“Ikea Place” uygulaması, kullanıcılara Ikea mobilyalarının evlerinde nasıl görüneceği hakkında fikir vermek üzere tasarlandı. Ikea’nın bir süredir 3 boyutlu özelliğe sahip katalog uygulaması bulunsa da, bu uygulama ölçeklendirmede sıkıntılar yaşadığı gibi kullanabilmek için fiziksel olarak kataloğa da sahip olma gereksinimi taşıyordu.

Diğer yandan Ikea Place uygulaması, yüzde 98 doğruluk payı ile çalıştığı iddia edilen ve ışık ve gölge durumuna göre 3 boyutlu render yapabilen bir uygulama. Sonuçta ise, müşterilere çok daha gerçekçi görünüm sunabiliyor.

Peki bu müşterilerin satın alma sürecine katkı sağlayabilir mi? Muhtemelen Ikea Place uygulaması sayesinde, satın alım öncesi yaşanan kafa karışıklıkları, kararsızlıklar gibi vazgeçme sebeplerini en aza indirecektir. Konu mobilya olduğunda, özellikle de Ikea’nın kendi başınıza monte etmenizi gerektiren mobilyaları olduğunda, karar süreci tahminler üzerinden yürümek zorunda kalabiliyor. Ikea Place uygulaması ise bu sorunu aşmaya yardımcı olabilecek ve müşterilerin daha bilgili yorumlar yapmasına ve kararlar vermesine imkan sağlayacaktır. Sonuçta ise uygulama üzerinden yapılacak alışveriş artacaktır.

Pratik özelliklerin yanı sıra, uygulama sayesinde ilham almak da mümkün görünüyor. Zira iki binin üzerindeki seçenek ile, kullanıcılar farklı kombinasyonların evlerinde nasıl görünebileceğini deneyimlemiş oluyor.

 

6. Dulux Visualiser

Bir başka ev dekorasyon uygulaması olan Dulux Visualiser, basit ama etkili bir artırılmış gerçeklik teknolojisinden faydalanıyor ve evinizin duvarlarının boyandıktan sonra nasıl görüneceğini size gösteriyor.

Birçok artırılmış gerçeklik uygulaması gibi Dulux Visualiser da akıllı telefon kamerasından yardım alarak duvarları ve köşeleri belirliyor. Sonrasında ise kullanıcının seçim yapmasını isteyerek seçilen bölümü sanal olarak boyuyor.

Uygulamanın birçok özelliği ve geniş bir renk yelpazesi olmasına rağmen, sanal gerçeklik teknolojisi açısından bakıldığında bazı eksiklikleri olduğu göze çarpıyor.

Aşağıdaki fotoğrafta göründüğü gibi duvarı pembeye boyadıktan sonra, çerçevenin içine de taştığı gözlenebilir. Artırılmış gerçeklik teknolojisinin henüz yeni sayılabilecek bir teknoloji olduğu göz önüne alındığında, bu durum kabul edilebilir duruyor. Öte yandan, renklerin tavana taşmaması için biraz çaba harcamak gerekiyor.

Artırılmış gerçeklik becerilerini bir kenara koyarsak, fikir olarak bu uygulama oldukça başarılı ve mağazadan seçmeye çalışmak ya da duvarında birçok rengi denemek zorunda kalmak istemeyen kullanıcılar için oldukça faydalı bir uygulama.

 

7. Sephora: Sanal Sanatçı

Kozmetik ürün markası Sephora’nın resmi uygulamasında bulunan “Virtual Artist” özelliği, 2016 yılından bu yana hizmet veriyor ve artırılmış gerçeklik dünyasındaki en şık örneklerden biri olarak yerini koruyor.

Evin içinde mobilyaların nasıl görüneceğini göstermek yerine bu uygulama, ruj ya da far gibi bazı ürünlerin, müşterilerin üzerinde nasıl görüneceğini test etmeye yarıyor. Bunun için “Modiface” teknolojisinden yararlanan uygulama, dudakları ve gözleri tarayarak üzerlerine sanal ruj ve benzeri uygulamalar yapıyor.

Uygulamanın asıl amacı, müşterilerin almak istedikleri ürünlerin kendi üzerlerinde nasıl duracağını görmek için mağazaya gitmek zorunda kalmaları nedeni ile İnternet üzerinden yapılan satışları düşürmesinin önüne geçmek.

Birçok insana göre, bu uygulama ile yapılacak denemeler gerçek hayattaki kadar net bir fikir vermeyecektir fakat, insanların bu sayede ne kadar fazla seçeneği ne kadar kısa bir sürede deneyebileceklerini de göz ardı etmemek gerekiyor. Dahası, uygulama bir nebze de olsa eğlence sunarken, büyük markaların ilham verme ihtimallerini ortaya çıkarıyor.

 

8. Rekorderlig: Deneysel Pazarlama

Elma şarabı üreticisi Rekorderlig, son yıllarda yaptığı çalışmalarla bu alanda söz sahibi firmalardan biri haline geldi. 2019 yılında başlarılan “Rekorderland” de Londra Southbank’da artırılmış gerçeklik deneyimi sundu.

6 hafta boyunca, İsveç’te en fazla kutlanan geleneklerden biri olan yaz ortası konseptli etkinlik düzenlendi. Bu etkinlik sırasında katılımcılar, “Magic Leap” artırılmış gerçeklik gözlüklerini kullanarak holografik görüntüler ile ışık dalgalarını bir arada görerek gerçek ile sanal dünya arasında bir deneyim yaşadı. Kullanıcılar ayrıca, Snapchat kodları yardımı ile bar bölümünde kendi Rekorderlig içeceklerini tasarlama şansını da yakaladı.

Rekorderlig sürükleyici deneyim yöneticisi Connie Harrison bu deneyimi “Rekorderland, insanları büyülü bir yere götürmek için fiziksel dünya ile dijital olanı birleştiriyor.” sözleri ile açıklıyor.

Artırılmış gerçekliği insanların rahat ve sosyal oldukları bir ortamda ayaklarına getirdiğinizde, daha unutulmaz bir hal alıyor. Rekorderlig ile yaratıcı ve ilerici deneyimin bu birlikteliği, markaya bakışı da olumlu yönde etkileyen bir faktör olarak düşünülebilir.

 

9. Amazon’da Modiface

Satış ve pazarlama alanında bir diğer iyi bilinen artırılmış gerçeklik uygulaması da L’Oréal firmasına ait. Uygulama, kullanıcılarına istedikleri makyaj modellerini dijital olarak deneme fırsatı sunuyor. L’Oréal firması ayrıca Amazon kullanıcılarına da fotoğraf üzerinden makyaj denemeleri yapma imkanı veriyor.

Müşteriler açısından bakıldığında, bu uygulama sayesinde çok daha net kara alınabiliyor ve seçim yapılabiliyor. Diğer yandan da Amazon firmasının güzellik piyasasına girmesine yardımcı oluyor ki kendi güzellik ürün serisi olan Belei ile çoktan raflarda yerini aldı.

 

10. Foot Locker: Mağaza İçi Poster

Snapchat’in posterler, araçlar ya da ürün paketleri gibi birçok ürünün üzerindeki görüntüleri gerçek hayata taşıyan artırılmış gerçeklik teknolojisi birçok firma tarafından kullanılıyor.

Bu alandaki en havalı örneklerden biri ise, Foot Locker firmasının mağazasında kullandığı, üzerinde ünlü Amerikalı NBA oyuncusu LeBron James’in bulunduğu Nike posteri. Poster, artırılmış gerçeklik teknoloji sayesinde hayat buluyor ve 2 boyutlu görüntü 3 boyutlu dijital bir model halini alarak James’in smaç basması anını yaşatıyor.

LeBron James kendi hesabından da bu uygulamanın videosunu paylaştı ve ilk bir saatte 1.25 milyon kez görüntülendi. Yayınlandığı günden bu yana 2.2 milyon kez görüntülenen tweet, 12,441 retweet ve 50 binin üzerinde beğeni aldı.

Etkileyici bir artırılmış gerçeklik gösterisi olan bu örnek, mağaza deneyimini artırmak isteyen firmalar için güzel bir fırsat ve fiziksel dünya ile dijitali bir araya getiren bir deneyim.

 

11. Adidas: Daha Fazla Sanal Ayakkabı

Adidas, ürün deneme amaçlı artırılmış gerçekliği kullanan firmalardan bir diğeri. 2018 yılında Snapchat ile işbirliği yaparak artırılmış gerçeklik lensleri yaratan firma, Ultraboost 19 koşu ayakkabılarını bu yolla tanıttı.

Snapchat uygulaması üzerinden ulaşılan lensler, kullanıcıların Adidas logosu üzerine tıklaması ile başlatılıyor. Sonrasında ise kısa bir kutu açılımı ve ardından artırılmış gerçekli aracılığı ile ayakkabıların incelenmesi ve görülmesi aşamaları geliyor.

Bu örnek, Snapchat kullanıcılarına ilk kez sanal olarak ayakkabıları deneme imkanı sundu. Sonrasında ise, Snapchat birçok firma ile işbirliği yaparak bir tık ile artırılmış gerçeklik lenslerini çalıştırma imkanı sunmaya devam etti.

Yine Adidas’ın dahil olduğu ilk artırılmış gerçeklik selfiesi ile Deerupt koşu ayakkabıları tanıtıldı.

 

12. Youtube: Makyaj Denemeleri

Makyaj videoları Youtube’da popülerliğini korumaya devam ediyor. Şimdi ise, “AR Beauty Try On” uygulaması ile Youtube bu fikri hayata getiriyor.

Modiface benzeri özellik, kullanıcıların sanal olarak makyajları denemesine imkan veriyor. Öte yandan uygulama interaktif bir reklam formatında çalışıyor. iki ayrı ekranın birinde makyaj videosunu izlerken, eş zamanlı olarak diğerinde kendi üzerinizdeki halini görebiliyorsunuz.

Bu özelliği ilk deneyen firmalardan biri de MAC güzellik firması. Youtube’a göre yapılan testten ilk gelen sonuçlar oldukça pozitif. Kullanıcıların yüzde 30’u Youtube iOS uygulaması üzerinden artırılmış gerçeklik özelliğini kullandı ve sanal ruj denemesinde ortalama 80 saniye zaman harcadı.

 

13. Magnum ve Benefit

Hem Magnum hem de Benefit firması daha önce bireysel olarak artırılmış gerçeklik teknolojisini denedi, fakat 2019 yılında, Singapur’da iki firma güçlerini birleştirerek sürükleyici bir deneyime imza attı. Güzellik dünyası ile dondurmayı bir araya getiren Magnum Güzellik Mağazası, yedi farklı alandan oluşan ve ziyaretçilerin dondurmalarını ya da kaşlarını tasarlayabilecekleri fırsatlar sunan bir deneyim sundu.

Etkinlikte “İçindeki Canavarı Serbest Bırak” temalı bir artırılmış gerçeklik unsuru da bulunuyor. Bu, kullanıcıların interaktif LED aracılığı ile Magnum’un leopar, kutup ayısı, aslan ve kaplandan oluşan dört canavarı ile etkileşim kurmasını da sağlıyor. Artırılmış gerçeklik kullanılarak gerçek zamanlı ve fotoğraf olarak bu canavarlar ile bir araya gelen kullanıcılar, çektirdikleri fotoğrafları da sosyal medyalarında paylaşabildi.

Bu örnekte sosyal medya kilit bir önem taşıyor, zira iki firmanın birlikteliği, mümkün olduğunca ses getirmesi gereken bir deneyim sunuyor. Artırılmış gerçeklik bu noktada çevrimiçi ve çevrimdışı dünyayı bir araya getiren bir köprü görevi görüyor ve kullanıcılara anında sosyal medyada paylaşım ve anın keyfini çıkarma imkanı veriyor.

 

14. VF: Sanal Manken

Timberland ve Vans’ın da aralarında bulunduğu birçok markanın sahibi olan VF firması, Londra’da, sahip olduğu markaların mağazalarının kullanacağı teknolojileri göstermek üzere bir yer açtı. Bu yerdeki kilit özelliklerden biri de, avatar temelli sanal manken uygulaması ile farklı 3 boyutlu görüntüler elde etmek. Ziyaretçiler, dokunmatik ekran aracılığı ile ürünleri farklı şartlar, ışık ve ortamda görme imkanına kavuşuyor.

Axtell Soho isimli bu mekan insanların ziyaretine açılmadı fakat, bu alan teknolojik özelliklerin denemeleri için kullanılacak ve kullanıcıların mağaza içi deneyimlerini ne ölçüde artırıp artıramayacağı test edilecek.

 

İlginizi çekebilir

Artırılmış Gerçeklik Nedir? Nerelerde Kullanılır?
En İyi Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.